همزمان با درگذشت زنده یاد مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت و برجسته سینما و تلویزیون برآن شدیم تا با بازنشر چند گفتگوی وی طی سال های اخیر با خبرگزاری سینماپرس ضمن زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این سینماگر فقید نظرات وی را در رابطه با وضعیت کنونی سینمای ایران، چشم اندازش برای آینده سینمای کشور و... را مجدداً از نظر بگذرانیم.
به گزارش خبرنگار سینماپرس زنده یاد مرتضی پورصمدی در مهر ماه سال ۱۳۳۱ در همدان به دنیا آمد. وی تحصیلات را تا دوره متوسطه در همان شهر ادامه داد و سپس برای ادامه تحصیل در رشته فیلمبرداری در مدرسه عالی رادیو و تلویزیون به تهران رفت؛ وی پس از فارغالتحصیل شدن، به عنوان فیلمبردار در تلویزیون مرکز کرمانشاه مشغول به کار شد و سپس در ۱۳۶۲ به تهران منتقل گشت. پورصمدی علاوه بر فیلمبرداری به عکاسی خصوصا عکاس مردم نگاری نیز علاقه دارد. مرتضی پور صمدی تاکنون نمایشگاه های عکس متعددی در داخل و خارج از ایران برگزار کرد.
این هنرمند فقید جوایزی از جشنواره های بین المللی و دیگر جشنواره ها برای فیلمبرداری دریافت کرده است. وی در سال ۱۳۸۷ برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر شد.
از جمله آثار وی در سینما می توان به فیلم های «هیس، دخترها فریاد نمی زنند»، «شیر تو شیر»، «دایره زنگی»، «گیلانه»، «باغ سید»، «تهران ساعت ۷ صبح» و... اشاره کرد. این فیلمبردار برجسته همچنین فیلمبرداری سریال هایی همچون: «مدار صفر درجه»، «مسافران دره انار»، «مزد ترس» و... را نیز بر عهده داشته است.
در ذیل این نوشتار برخی از گفتگوهای این هنرمند ارزنده که گلچین شده و خبرنگاران خبرگزاری سینماپرس این گفتگوها را به صورت اختصاصی با زنده یاد مرتضی پورصمدی انجام داده اند، بازنشر شده است.
*********************************
مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران گفت: عدم توجه به کیفیت بزرگترین مشکل امروز سینمای کشور است و متأسفانه نه تنها تهیه کنندگان سینما که مدیران سینمایی هم برایشان کیفیت خالی از هرگونه اهمیتی است و تنها به کمیت می اندیشند. کاش در جشنواره فیلم فجر اشخاص مورد ارزیابی قرار می گرفتند نه فیلم ها!؛ متأسفانه ما بارها در جشنواره فیلم فجر شاهد آن بوده ایم که یک اثر سینمایی به دلیل مضمون و محتوایش برای حضور در جشنواره انتخاب نمی شود و این در حالی است که عوامل فنی آن یا حتی بازیگرانش زحمات زیادی برای آن کشیده اند و وقتی فیلم به دلیل محتوا نمی تواند در جشنواره حاضر شود فرصت دیده شدن زحمات آن ها گرفته می شود. شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵
مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در پی انتخاب سه باره منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما که عملکردش طی سال های اخیر با انتقاد جدی از سوی سینماگران روبرو بوده اظهار داشت: از آنجا که خانه سینما رسمیت قانونی ندارد هیچ کار قانونی هم نمی تواند برای اعضایش انجام دهند. مسئولان خانه سینما باید به فکر انجام کارهای عمیق و اساسی برای رفع بحران معیشتی و بیکاری اعضای این خانه به ویژه لایه های فراموش شده سینما باشند اما متأسفانه در عمل هیچ اتفاق مثبتی را در این خصوص شاهد نیستیم! مسئولان خانه سینما باید مسائل معیشتی و رفاهی را برای یکایک اعضای شان فراهم کنند. کمترین کاری که مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره خانه سینما می توانند انجام دهند این است که این روزها به تک تک منازل اعضای خانه سینما سر بزنند و وضعیت زندگی آن ها را رصد کنند. متأسفانه ما در روزگار عادی هم شاهد این بودیم که بسیاری از اهالی سینما فراموش شده بودند و حالا این کرونا مزید بر علت شده است. شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹
مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفت: خانه سینما اگر قرار است به شکل واقعی به سینماگران خدمات صنفی ارائه کند نیاز به تغییرات ماهوی دارد؛ دولتمردان جدید اگر واقعاً به صنف اعتقاد دارند باید در تضاد با رفتار نمایشی دیگران تکلیف این نهاد را یک بار برای همیشه روشن کنند و با تغییر اساسنامه و ساختار خانه سینما مکانی امن برای سینماگران تأمین کنند که به آن ها خدمات صنفی و رفاهی واقعی ارائه کند. ما برای اینکه در سینمای ایران یک نهاد صنفی واقعی داشته باشیم باید از ژست و شعار دوری کنیم. در این سال ها همه چیز بر اساس ژست و شعار پیش رفته و به همین علت هم خانه سینما نهادی به شدت ناکارآمد بوده که حتی هیچ گاه نتوانسته به درستی مشکلات ساده و اختلافات جزئی و پیش پاافتاده اعضایش را برطرف کند. یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰
مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: گویا هیچ عزم و اراده جدی برای حل مشکلات خانه سینما وجود ندارد که اگر این عزم و اراده از سوی دست اندرکاران خانه سینما، مدیران وزارت ارشاد و وزارت کار وجود داشت ما امروزه شاهد این همه تشتت و خلاء در خانه سینما نبودیم و به جای رسیدگی به این درگیری های کاذب فکری برای رفع مشکلات متعدد اهالی سینما می شد. خانه سینما باید پشتیبان مادی و معنوی سینماگران پیشکسوت باشد؛ یکی از مسائل ضروری این روزهای اهالی سینما مسائل بیکاری و معیشتی است. برخی اهالی سینما سن بالایی دارند و این سن بالا برای آن ها دو بحران جدی به وجود آورده؛ اول اینکه کمتر پیشنهاد کار به ایشان داده می شود و دوم اینکه بنا به اقتضای سن با بیماری های مختلف در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هزینه درمان و دارو برای آن ها کمرشکن است. شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱
مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید گفت: امروزه معضل اصلی اهالی سینما بیکاری گسترده و خانه نشینی است؛ مسئولان سینمای از خود سوأل کنند آیا دستیار یا مسئول فنی یک فیلم که تنها ۲۰ روز از سال را سر کار برده از پس زندگی خویش برمی آید؟ واقعاً چه کسی موظف است تدبیری برای این وضعیت بغرنج اهالی سینما داشته باشد؟ بنده نوعی یک حقوق بخور و نمیر بازنشستگی از تلویزیون می گیرم و به همین علت شاید نتوانم درک کنم بچه های دستیار و فنی در صنوف مختلف چه می کشند چرا که آن ها حتی همین حقوق بخور و نمیر را هم ندارند. سینما به دلیل برخی نگرش های یک سویه جذابیت خود را برای بخشی از مردم از دست داده و همه این ها نکاتی است که مدیران سینمایی باید به آن توجه کنند. سینمای ایران امروزه عاجز و درمانده شده و در حالی که این هنر-صنعت رو به ورشکستگی می رود برخی مدیران سینمایی با اعلام ارقام بالای فروش تلاش می کنند اوضاع سینما را مناسب جلوه دهند. دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
روحش شاد و یادش گرامی باد...
ارسال نظر